Tananyagok Vásárlás Vélemények Írásaink
Regisztráció Belépés
Tananyagok Vásárlás Vélemények Írásaink Gyakran Ismétlődő Kérdések Kérdezz-Felelek Kapcsolat
Belépés Regisztráció
Ismétlés a tudás anyja, tesztelés a tudás apja

Ismétlés a tudás anyja, tesztelés a tudás apja :)

Kutatások (is) igazolják a tananyagaink hatékonyságát

"Ismétlés a tudás anyja" - tartja a mondás. Egyetemi professzorom ezt úgy módosította, hogy "ismétlés a tudás jó édes anyja". Bizonyára nem örült, hogy újra-és-újra kérte a csoport a magyarázat ismétlését :). De vajon tényleg igaz ez a mondás?

Magyar kutatók vizsgálata szerint a tanulásban fontosabb a tesztelés, mint az ismétlés. A magolással ellentétben rendszeres visszakérdezéssel valódi, hosszan tartó tudást lehet elérni.

Kutatók "teszt-hatásnak" nevezik ezt a jelenséget. Az Indexben 2013. szeptember 2-án megjelent riport cikkben Racsmány Mihály, a BME Kognitív Tudományi Tanszékének kutatója számolt be kutató csoportja legfrissebb kutatási eredményeiről. Azt vizsgálták, hogy milyen agyi mechanizmusok állnak az ismétléses tanulás és a teszteléses tanulás mögött.

Ismétlés - Tesztelés

Kidolgoztak egy trükkös módszert, amit a cikkben részletesen is bemutatnak. A lényege, hogy szerencsétlen kísérleti alanyaiknak szuahéli nyelven(!) szavakat kellett megtanulniuk ismétléses és visszakérdezéses módszerrel. Közben az agyi aktivitást modern készülékekkel vizsgálták. Azt tapasztalták, hogy rövid távon jobban emlékeztek a bemagolt szavakra. Egy hét elteltével azonban drámaian romlott az eredmény az ismétléses módszerrel betanult szavak esetében. A visszakérdezéses módszerrel memorizált szavak azonban egy hét múlva is ugyanolyan eredménnyel jöttek vissza, mint közvetlenül a tanulás után.

Szerintem ezt a "drámai részt" már mindenki tapasztalta, aki egyetemen átvészelt legalább egy vizsgaidőszakot :) A kutatók szerint azonban a közhiedelemben mégis tartja magát, hogy ismétlés a tudás anyja:

Egy felmérésből kiderült, hogy mind a tanárok, mind a diákok az ismétlésre alapuló tanítási-tanulási módszerekben bíznak, és a tesztek kidolgozását és kitöltését ugyanúgy felesleges nyűgnek gondolják.

Az viszont mindenképpen tudományos újdonság, hogy maga a tesztelés, azaz a rendszeres visszakérdezés nem csupán számonkérésre, hanem a valódi tudás megszerzésére is használható.

Azt kéne látni, hogy a teszt sokkal fontosabb az egyszerű ismétlésnél vagy újratanulásnál, mert a tanulási folyamatnak ez az a része, ami megvéd minket a felejtéstől. - nyilatkozta a professzor.

Vagyis ha tanulás közben rendszeresen kérdéseket, feladatokat kapunk, amiben a tananyagot alkalmazni kell (ezt nevezik a kutatók tesztelésnek), akkor sokkal könnyebben sajátítjuk el az adott anyagot, és sokkal jobban meg is marad az emlékezetünkben.

Milyen jó, hogy a tudományos fejlődést megelőzve mi ezt már évek óta alkalmazzuk a Matek Oázis programokban!!! :)

Nem csupán az egyre szaporodó teszt feladatsorokban, de a videókban is folyamatosan visszakérdezünk a program segítségével. Örülünk, hogy ennek az eredményessége tudományosan is bizonyítást nyert. Valószínűleg ez az egyik legfontosabb összetevő, ami annyira hatékonnyá teszi az anyagainkat, szemben más oktató anyagokkal.

B. Békési Beáta